Zgodnie z treścią art. 6 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 5a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( tj. Dz. U. z 2024 r. poz. 399) istnieje obowiązek kontrolowania co najmniej raz na dwa lata właścicieli nieruchomości niezamieszkałych w zakresie:
- Posiadania umów na odbiór odpadów komunalnych,
- Zgodności posiadanych umów z wymaganiami określonymi w Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Jeżów, oraz zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 10 maja 2021 r. w sprawie sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów, zgodnie z którym selektywnie zbiera się papier, szkło, metale, tworzywa sztuczne, odpady opakowaniowe wielomateriałowe, bioodpady,
- Dowodów uiszczania opłat za usługi odbierania odpadów komunalnych z nieruchomości niezamieszkałych.
Do nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne zalicza się m. in. budynki użyteczności publicznej, placówki oświatowe, lokale handlowe, gastronomiczne, zakłady rzemieślnicze, produkcyjne, targowiska, cmentarze itp.
Właściciele powyższych nieruchomości, którzy pozbywają się odpadów komunalnych i którzy nie są obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy, zobowiązani są do zawarcia umowy na odbiór odpadów z przedsiębiorcą odbierającym odpady, wpisanym do Rejestru działalności regulowanej (wykaz podmiotów w załączeniu).
Podczas kontroli właściciel nieruchomości niezamieszkałej zobowiązany będzie okazać:
- Umowę na odbiór odpadów komunalnych z przedsiębiorcą posiadającym wpis do Rejestru działalności regulowanej prowadzonym przez Burmistrza Jeżowa,
- Potwierdzenie uiszczania opłat za te usługi (rachunki, faktury).
Nadmieniamy jednocześnie, iż właściciele nieruchomości niezamieszkałych, którzy do tej pory nie posiadają umowy na odbiór odpadów komunalnych, powinni je niezwłocznie zawrzeć.
Umowa musi obejmować odbiór wszystkich frakcji odpadów. W praktyce oznacza to tzw. system pięcio- pojemnikowy- workowy tj. musi być pojemnik na odpady niesegregowane (zmieszane), brązowy pojemnik lub worek na bioodpady, niebieski pojemnik lub worek na papier, zielony pojemnik lub worek na szkło oraz żółty pojemnik lub worek na metale, tworzywa sztuczne oraz odpady opakowaniowe wielomateriałowe.
W sytuacji, gdy nieruchomość posiada dwie części tj. jedną przeznaczoną na cele mieszkalne oraz drugą przeznaczoną na działalność gospodarczą, właściciele nieruchomości powinni zawrzeć odrębną, dodatkową umowę na wywóz odpadów komunalnych niewytwarzanych w gospodarstwie domowym i wówczas są oni zobowiązani do:
- uiszczania opłaty w Urzędzie Miejskim w Jeżowie za gospodarowanie odpadami komunalnymi – za część dotyczącą nieruchomości zamieszkałej zgodnie ze złożoną deklaracją,
- zawarcia indywidualnej umowy na odbiór odpadów z podmiotem wpisanym do Rejestru działalności regulowanej prowadzonym przez Burmistrza Jeżowa – na część nieruchomości niezamieszkałej, (na której prowadzona jest działalność gospodarcza), a w przypadku, gdy część niezamieszkała jest wynajmowana, obowiązek zawarcia umowy obejmuje podmiot najmujący chyba, że umowa najmu lokalu stanowi inaczej.
Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach dopuszcza w przypadku prowadzenia w części lokalu mieszkalnego obsługi biurowej działalności gospodarczej uiszczanie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w ramach opłaty dotyczącej nieruchomości zamieszkałej (art. 6j ust.4a).
Niedopełnienie obowiązku w zakresie posiadania umowy na odbiór odpadów przez właściciela nieruchomości niezamieszkałej może spowodować naliczenie kary grzywny i zlecenia wywozu zastępczego w oparciu o górne stawki opłat.
Burmistrz Jeżowa
Mariusz Guzicki